Juni 2026 Dr. Vitus Ringgersstraat 4.
Categorie: Diversen
In het door Stichting Oud Ried in 2015 uitgegeven boekje “Boeren, boerderijen en boerenwerk” worden stuk voor stuk de boerderijen in en om Ried beschreven. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de manier waarop vroeger het werk werd gedaan.
Dr. VITUS RINGERSSTRAAT 4

Bewoners:
1850 - 1861 Anne Klazes Terpstra, gehuwd Antje Murks Brunia
1861 - 1865 Thijs Foekes Rienks, gehuwd Froukje Aukes van der Wal
1865 - 1889 Jacob Foekes Rienks, gehuwd Tjitske Minnes Meyer
1889 - 1898 Sieds Sinnema, gehuwd Baukje IJsbrands Hesselius
1898 - 1899 Fokke Steenstra, gehuwd Klaasje Miedema
1899 - 1905 Wiltje Roorda, gehuwd Wytske Douwes Hibma
1906 - 1914 Cornelis Bierma, gehuwd Antje van der Schaaf
1914 - 1933 Dirk Siderius, gehuwd Jantje Koopmans
1933 - 1959 Arend Terpstra, gehuwd Martje van der Weide
1959 - 1969 Kornelis de Kroon, gehuwd Rinske Plantenga
De tsjerkepleats was eigendom van de kerk, die van het pachtgeld het salaris van de predikant bekostigde. Tot de jaren ’80 liep er een sloot voor de boerderij langs. Het blinde stuk muur bij de linkerhoek is nog een restant van het vroegere stookhok. Cornelis (Knilles) de Kroon kwam in 1959 op de pleats, nadat Arend Terpstra de huur van de tsjerkepleats had opgezegd. Terpstra had met alleen een dochter geen opvolging en ging met zijn vrouw rentenieren in Leeuwarden. Knilles voerde de eerste jaren nog een gemengd bedrijf met aardappels en bieten, daarna ging hij over naar alleen veehouderij. Een paar jaar na het overlijden van zijn vrouw is Knilles met het bedrijf gestopt en vertrokken naar Arnhem. Hij kreeg werk in Nunspeet bij melkfabriek Nestlé. De kerk besloot om de boerderij te verkopen. Jan Ales van der Ploeg werd de nieuwe eigenaar. Hij behield het land voor zijn eigen boerderij aan de Peinserweg. Winterdag bood het zwarte hok achter de boerderij onderdak aan zijn schapen. De huizing werd doorverkocht aan Jan Faber uit Wier. In 1977 is de boerderij in handen gekomen van de heer Mooi en omgebouwd tot ‘Meubelstate’. Op 23 september 1978 heeft een felle brand het pand in de as gelegd. De boerderij is weer in oude stijl opgebouwd en vanaf 1983 tot setember 2015 bewoond door de familie Post. Nu wordt het bewoond door de familie Winkel.
